top of page
Veelgestelde vragen
Deze pagina biedt een overzicht van vragen die vaak gesteld worden aan ons. We hebben deze gebundeld zodat je snel en gericht een antwoord op al jouw vragen kan vinden.
Heb je toch nog een andere vraag voor ons? Aarzel niet om ons te contacteren via het contactformulier, telefonisch of per mail.
-
Hoe kan ik jullie contacteren?Je kan ons bereiken via onze contactpagina, via mail: info@claesenmaris.be of je kan ons bellen op het nummer: +32 475 58 78 40
-
Ik weet niet of ik beroep kan doen op thuisverpleging?Iedereen met een zorgnood, jong of oud, kan in principe bij ons terecht. Wij zorgen ervoor dat onze patiënten zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen, in hun vertrouwde omgeving. Dit kan gaan van hulp bij het wassen en het aankleden tot het klaarzetten van medicatie voor de rest van de dag of week. Mensen worden sneller uit het ziekenhuis ontslagen en de zorgen thuis worden steeds complexer. We verzorgen patiënten met complexe zorgvragen zoals het aan -en afkoppelen van chemo, het toedienen van parenterale voeding, complexe wondzorg, thuisdialyse of palliatieve begeleiding van patiënten en familie.
-
Wat kost thuisverpleging mij?Indien je bent aangesloten bij een mutualiteit zijn onze diensten volledig gratis. We zorgen zelf voor de administratie en facturatie naar de mutualiteit toe. Je dient hiervoor niets te ondernemen. Het enige wat we nodig hebben is een klever van jouw mutualiteit, jouw toestemming, indien nodig het doktersvoorschrift en uw elektronische identiteitskaart.
-
Vanaf wanneer is thuisverpleging nodig?Er zijn enkele factoren waardoor thuisverpleging sterk aan te raden is. Deze factoren kunnen het zelfstandig wonen bemoeilijken: Je bent ziek geweest of hebt een ongeval gehad Je zicht en de mobiliteit gaan achteruit Je kan niet meer zelfstandig kan eten, drinken of douchen Je bent vergeetachtig Je bent geopereerd
-
Ik woon net buiten jullie regio. Kan ik nog steeds bij jullie terecht voor een verpleging aan huis?Met een team van 14 professionele verpleegkundigen zijn we actief met vier teams in Zonhoven (Terdonk, Termolen, Zonhoven Centrum en Halveweg) en in Hasselt (Kiewit, Banneux). Woon je net buiten ons actief werkgebied? Aarzel niet om ons te contacteren via mail info@claesenmaris.be of telefonisch via +32 475 58 78 40.
-
Komen jullie langs op feestdagen en tijdens (verlengde) weekends?Wij staan steeds in voor de continuïteit van de zorg en staan iedere dag paraat zowel ’s ochtends als ’s avonds. Afhankelijk van jouw zorgbehoevendheid kunnen we tot driemaal per dag bij jou langskomen. Bij mensen in een palliatieve situatie zijn we 24u op 24u bereikbaar. Je bent bij ons in goede handen.
-
Mijn voorschrift is verlopen, wat nu?Voor elke verzorging is een geldig doktersvoorschrift nodig, behalve voor de hygiënische verzorging. Dit is noodzakelijk om de toegediende zorgen terugbetaald te krijgen via je ziekenfonds. Op het voorschrift vermeldt jouw arts de aard van de verzorging, de periode, het aantal keren dat je verzorgd moet worden en eventueel geneesmiddelen die moeten toegediend worden. Er is steeds een nieuw doktersvoorschrift nodig indien de opgegeven termijn is verstreken en je nog verzorging nodig hebt. Vraag dus tijdig een nieuw voorschrift aan jouw arts. Bij elk bezoek lezen onze thuisverpleegkundigen jouw elektronische identiteitskaart in. Leg dus zeker jouw identiteitskaart klaar, samen met een kleefvignetje van je ziekenfonds. Elke verpleegkundige beschikt over basismateriaal voor jouw verzorging. Een aantal zaken dien je zelf te voorzien (bv. medicatie of specifieke verbanden).
bottom of page